Velké plány si zaslouží velký plakát

Tisk velkých plakátů není zase až takovou vědou, jak by se zprvu mohlo zdát, existuje však několik základních chyb, jichž je třeba se při realizaci takovéto zakázky vyvarovat. Mnoho kvalitativních aspektů ovlivňuje tiskárna samotná, ovšem v případě tisku velkých plakátů se začíná výsledek rýsovat již přístupem klienta při kompletaci podkladů. Chcete mít skutečně reprezentativní plakát upoutávající na významnou kulturní či společenskou akci? Oku lahodící tématickou dekoraci prodejny? Nebo snad hodláte zarámovaný plakát osobního ražení věnovat blízké osobě darem? Následující řádky vám prozradí, nad čím byste se před objednávkou měli zamyslet.

“Trochu větší” stolní tiskárna?

Pro tisk velkých plakátů se užívá technologie zvaná digitální inkjet. Princip tisku touto technologií je v zásadě shodný s tiskem na vaší stolní tiskárně – inkoust se na potiskovaný materiál nanáši pomocí trysek v tiskové hlavě. Výsledný obraz je tvořen malými kapičkami inkoustu, přičemž objem inkoustu použitého v jedné kapce kolikrát nepřesáhne ani několik pl (pikolitrů). Od klasické stolní tiskárny se inkjet pak liší především velikostí a dosažitelnou kvalitou – pro větší variabilitu tisku byly vyvinuty tiskové hlavy s proměnlivou velikostí kapek, v nichž jsou trysky řazeny tak, aby se zamezilo nepopulárnímu “pruhování”. Vyjma klasického plakátovacího papíru o rozličné gramáži lze digitálním inkjetem tisknout také na širokou škálu dalších materiálů – PVC, fotopapír, samolepící papír atd.

Přestože princip vypadá jednoduše, neznamená to, že se tisk digitálním inkjetem nedá pokazit. Chcete-li, aby vaše velké plakáty dodržely barevnost vzoru a byly dostatečně trvanlivé, oplatí se nelpět pouze na ceně a poohlédnout se po renomované tiskárně, nejlépe takové, která disponuje kvalitativními certifikáty. Mnohé levné tiskárny totiž v rámci cenové konkurence šetří nejen na použitých materiálech, ale zejména na inkoustech. Používání jiných inkoustů, než těch, jenž dodává přímo výrobce inkjetu, může vést jak ke snížení jakosti tisku, tak ke zkrácení životnosti zařízení. Rizikem je taktéž barevná nestálost, která se může projevit nejen při pozdějším dotisku či opakování zakázky, ale výjimečně i v rámci jedné várky. U velkofotmátového tisku ovšem platí, že sebeprofesionálnější tiskárna tvoří pouze jednu stranu mince. Zázraky se totiž v tiskařině nedějí a dodá-li klient nekvalitní podklady, realizace zakázky tím může být značně ztížena. Jaké omyly zákazníci nejčastěji činí a jak se jich lze vyvarovat?

Principiálně si digitální inkjet příliš neliší od běžné stolní tiskárny.

Takto vypadá tisk velkoformátového banneru na digitálním inkjetu.

Nekvalitní podklady tiskařská magie nespraví

Jedním ze zdánlivě triviálních, ale pořád frekventovaných omylů je dodávání podkladů v rozlišení zcela nedostačujícím potřebám velkoformátového tisku. Návrh v rozlišení 10 ×10 cm skutečně nemůže ani za použití sebekvalitnější technologií vypadat hezky, bude-li vytištěn na banner o rozměrech metr krát metr. V případě, že váš návrh pracuje s grafickými prvky, nelze než doporučit, abyste se do jeho přípravy nepouštěli bez předchozích zkušeností a raději využili služeb profesionálního grafika. Připadá-li vám to jako zbytečné navýšení nákladů, pak vězte, že připravit vizuálně pěkný a formálně správný návrh může laikovi značné množství času – a ani z hlediska šancí na dosažení nejlepšího možného výsledku se nejedná o ideální způsob. Volba profesionálního grafika vám zaručí skutečně vysokou estetickou úroveň podkladů, které budou rovněž vhodně připraveny pro tisk. Krom toho taktéž nemusíte přepínat své nervy – neodborné pokusy o grafický návrh mohou být totiž velmi frustrující.

Takto vypadá tisk velkoformátového banneru na digitálním inkjetu.

Principiálně si digitální inkjet příliš neliší od běžné stolní tiskárny.

Neznalost copyrightu neomlouvá

Pravidlo “když na něco nestačím, využiji služeb profesionála” se dá stejně tak aplikovat na situace, kdy je součástí vašeho návrhu fotografie. Zapomeňte na digitální fotoaparát, jímž zachycujete momentky z narozeninových oslav – na tisk velkoformátových plakátů je potřeba dodat skutečně kvalitní fotografii ve vysokém rozlišení a správném formátu. Chybu s potenciálně velmi závažnými důsledky udělají čas od času klienti, kteří hledají reklamní fotografii s konkrétním motivem. V žádném případě se nedoporučuje vyhledat si kýžený snímek dle klíčového slova na Googlu či obdobných webech umožňujících obrázkové vyhledávání. Není-li výslovně uvedeno jinak, takto vyhledané fotografie podléhají ochraně autorských práv a moderní technologie umožňují autorům dopátrat se již relativně snadno nezákonného užití jejich díla. Neopatrný postup vás může stát až desítky tisíc korun! Neznamená to ovšem, že byste museli cestovat na jih, kdykoli potřebujete fotografii malebné pláže – vhodnou fotografii si lze kolikrát za směšný peníz zakoupit v tzv. fotobankách. Kvalitní tiskárna vám výběr ve fotobance ráda zprostředkuje, ovšem nic vám nebrání v nákupu po vlastní ose.

U Reptisk.cz se nespálíte

Rozhodnete-li se vytisknout velkoformátové plakáty právě u nás, můžeme vám nabídnout zdarma posouzení kvality podkladů a případnou konzultaci. Náš intuitivní a přitom širokou škálou možností oplývající online editor je přímo napojený na fotobanku Fotolia.com, kde si můžete za velmi přívětivou cenu vybírat z milionů tématických fotografií prvotřídní kvality. Naší předností je tisk plakátů již od jednoho kusu – nemusíte tedy utrácet za něco, co nemáte v plánu upotřebit. Vysoká tisková kvalita není v našem případě pouze reklamním sloganem, nýbrž byla ověřena důkladnou odbornou kontrolou. Jako jediní v ČR jsme držiteli mezinárodního kvalitativního certifikátu PSO uděleným certifikační agenturou UGRA ze Švýcarska. Patříme taktéž do elitního klubu tiskáren s certifikátem o shodě ISO 12647-2:2004/Amd1:2007 a ISO 12647-7:2007  uděleným  nezávislou referenční společností GRAFIE. Vaše tiskoviny jsou i naší vizitkou – proto je naším osobním zájmem nabídnout každému zákazníkovi co nejvyšší standard služeb.

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this