Úlovky ze sítě #SPECIÁL: reklama za 2. světové války

nahled_ww28.května letošního roku si celý svět připomněl 70. výročí kapitulace nacistického Německa a tím pádem konce II. světové války v Evropě. Vzpomínat na toto výročí se dá z mnoha různých ohledů – my jsme se rozhodli zapátrat ve vodách internetu a podívat se na to, jak se největší vojenský konflikt 20. století podepsal na tehdejší reklamě. Nemáme nyní na mysli válečnou propagandu – což je bezesporu také navýsost zajímavé téma – ale spíš způsob, jakým válečný stav reflektovaly reklamní kampaně dodnes proslavených značek.

Coca-Cola, chuť přátelství

Kam šlápla během II. světové války noha amerického vojáka, tam byla i Coca-Cola. Alespoň to tak působí na sérii plakátů znázorňujících americké muže v uniformě v družném hovoru u lahve populárního nápoje s vojáky spojenců či civilisty v zemích s americkou přítomností. Od Islandu až po Nový Zéland – není lepší způsob, jak navázat přátelské kontakty, než za pomoci Coca-Coly. Série plakátů vycházela v letech 1943 – 1945 a celou si ji můžete prohlédnout třeba zde.

Jak prolomit ledy na chladném severu? Po pár doušcích Coly i zocelený Islanďan obměkne.

Jak prolomit ledy na chladném severu? Po pár doušcích Coly i zocelený Islanďan obměkne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sovětskému pilotovi nejlépe oplatíte pozvání na stakan vodky Coca-Colou. Na bratrstbí během studené války už ovšem bohužel byla limonáda krátká.

Sovětskému pilotovi nejlépe oplatíte pozvání na stakan vodky Coca-Colou. Na bratrství během studené války už ovšem bohužel byla limonáda krátká.

 

Svobodné pití Coca-Coly kvetlo i pod Eiffelovou věží v čerstvě osvobozené Paříži.

Svobodné pití Coca-Coly kvetlo i pod Eiffelovou věží v čerstvě osvobozené Paříži.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na frontu jedině s kvalitním ručníkem

„Možná byste si neužívali podmínky, ve kterých se koupou naši hoši ve zbrani, ale rozhodně byste si užili jejich ručníky,“ hlásá jedna z válečných reklam na ručníky Cannon Towels. Přinejmenším „rozverné“ reklamy plné (polo)nahých vojáků by možná byly považovány za neobvyklé i dnes – 40. léta zjevně nebyla tak prudérní, jak by se mohlo zdát. Hygiena vojáků ale asi zase nebyla tak idylická, jak ji prezentují Cannon Towels. Na celou galerii se podívejte zde

Zdravotně zcela nezávadná voda v tropech očividně neláká moskyty, ale nahé Diskoboly ve službách US Army.

Zdravotně zcela nezávadná voda v tropech očividně neláká moskyty, ale nahé Diskoboly ve službách US Army.

 

Idylická tvář bojů ve Středozemí. Zajezdíte si v tanku a ještě se možná vykoupete v lázních, kde se myl samotný César!

Idylická tvář bojů ve Středozemí. Zajezdíte si v tanku a ještě se možná vykoupete v lázních, kde se myl samotný César!

Vitamíny k vítězství

Takzvaná „Floridská komise pro citrusy“ (Florida Citrus Comission) se o propagaci ovocnářských výrobků z jižního cípu USA starala již před válkou. Když se ale ovocné džusy v plechovce staly součástí vojenských dodávek, obrat vyskočil raketově nahoru a změnila se i cílová skupina reklamy. „Zeptejte se Japončíků, jaké to je, stát proti mužům posíleným vitamínem C?“, ptá se válečná reklama na grapefruitový džus. Takřka zázračný vitamín C posilující a osvěžující vojsko se stal kouzelným zaříkávadlem, jež měl posílit konzumaci džusu mezi vojáky i na domácí frontě. Jedno je jisté – kurděje mezi hlavní příčiny úmrtí amerických námořníků rozhodně nepatřily.

Florida-Grapefruit-World-War-II_2

Když je džus v plechovkách dobrý pro vojáky, nemůže uškodit ani civilistům. Na plakátu ještě hrají prim válečné motivy, ale nenápadně vybízí také ke koupi na domácí frontě.

 

A zde již vše citovaná reklama s vojáky  zocelenými zázračným vitamínem C.

A zde již výše citovaná reklama s vojáky zocelenými zázračným vitamínem C.

  Nauč civilistu, jak se bombarduje

Zejména technologické kolosy na válečných reklamách často předváděly  užitečnost svých výrobků pro válečné úsilí. Pochopitelně se jednalo především o firmy z automobilového či leteckého průmyslu, které ukazovaly nablýskané válečné stroje, ne vždy se ovšem jednalo přímo o výrobce „ocelových ořů“.  Plakáty ropné společnosti Shell kupříkladu vyobrazovaly a podrobně popisovaly princip a strategii cíleného útoku na motorizovaný konvoj či bombardování konkrétního cíle z vysokých výšek. Společnost Western Electric zase představovala svou pýchu – elektronickou navigaci schopnou počítat protiletadlovým kanónům, kam ideálně mířit pro úspěšný sestřel nepřátelského letce.

Bomberdéry poháněné výběrovým vysokooktanovým palivem Shell nikdy neminou cíl.

Bomberdéry poháněné výběrovým vysokooktanovým palivem Shell nikdy neminou cíl.

Diagram leteckého útoku vysvětlí i laikovi, jak zasáhnout cenné továrny nepřítele hluboko v jeho týlu.

Diagram leteckého útoku vysvětlí i laikovi, jak zasáhnout cenné továrny nepřítele hluboko v jeho týlu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

western_electric

Jak zasáhnout nepřátelský letoun na pět mil? S elektrickým řídícím systémem nic nemožného. Povšimněte si poznámky vlevo dole, která vybízí ke kupování válečných dluhopisů jakožto injekce pro zbrojní ekonomiku. Tyto výzvy byly zcela běžné nejen na oficiálních propagandistických plakátech, ale také součástí klasické inzerce.

Cigarety a čokoláda – palivo vojákovo

I další renomované a dodnes známé značky vytvářely specificky válečnou reklamou. Typickým příkladem budiž tabákové společnosti. Vojáci na frontách i základnách daleko od domova byli pro tabákové koncerny velice zajímavou cílovou skupinou. Kouření napříč všemi složkami ozbrojených sil jen „kvetlo“. Cigarety byly prezentovány jako uklidňující prostředek odbourávající stres a zvyšující koncentraci. Chuť „camelky“ či „luckiny“, stejná v New Yorku i na Nové Guineji, pak měla vyvolat i sladké vzpomínky na domov. Cigarety byly dokonce součástí potravinových dávek distribuovaných každému vojákovi. Zbohatli na tom především nekuřáci – stejně  jako v jakékoli jiné éře nedostatku byly cigarety populární alternativní měnou.

V reklamě na cigarety Camel vystupuje i ženská pilotka. Kolegové piloti nejprve obdivně pokyvují hlavou nad jejími manévry v oblacích a následně i nad tím, že slečna teké kouří "pravé mariňácké cigarety".

V reklamě na cigarety Camel vystupuje i ženská pilotka. Kolegové piloti nejprve obdivně pokyvují hlavou nad jejími manévry v oblacích a následně i nad tím, že slečna také kouří „pravé mariňácké cigarety“.

Nejen cigaretami je však voják živ – během války hojně inzerovala i známá čokoládovna Nestlé. Stejně jako byl u džusů „zázračný“ vitamín C zdrojem obranyschopnosti, čokoláda byla spolehlivým zdrojem energie. Ostatně – a v tomto reklama nelže – byla taktéž součástí polních dávek potravin, jež vojáci dostávali.

V posledním odstavci reklama opět otáčí pozornost od fronty k domácímu trhu: "Přestože naší bojovníci mají přednost,  čokoládové tyčinky Nestlé v dobře známých obalech, stále naleznete na pultech prodejců po celé zemi."

V posledním odstavci reklama opět otáčí pozornost od fronty k domácímu trhu: „Přestože naší bojovníci mají přednost, čokoládové tyčinky Nestlé v dobře známých obalech, stále naleznete na pultech prodejců po celé zemi.“

 

Populární barevné čokolády M&M's mají svůj původ dokonce přímo ve II. světové válce. Lehce přepravitelné čokoládové bonbóny , které se díky polevě nerozpouštěly tak snadno, se vyrábí od roku 1941 a původně byly určeny pouze vojákům. Po válce si ovšem získaly oblibu celosvětového rázu.

Populární barevné čokolády M&M’s mají svůj původ dokonce přímo ve II. světové válce. Lehce přepravitelné čokoládové bonbóny , které se díky polevě nerozpouštěly tak snadno, se vyrábí od roku 1941 a původně byly určeny pouze vojákům. Po válce si ovšem získaly oblibu celosvětového rázu.

Navnadil-li vás tento článek na prohlížení dalších válečných reklam, můžete navštívit třeba skupinu World War II Advertising na Flickru, nebo si vyhledat tag „World War II“ na severu Adbranch.

 

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this