Úlovky ze sítě #5: předpočítačová grafika a tištěné motory

nahled_graficiTaké v uplynulém týdnu se ve vodách internetu proháněly různorodě zbarvené rybky ze světa tisku, grafiky, reklamy či designu. Mnohé z nich uvízly v našich sítích – a ty nejzajímavější vám nyní servírujeme. Zjistili jsme, že z vody se dají krom ryb vytáhnout třeba i písma a zavzpomínali jsme na dobu, kdy mezi hlavní nástroje grafika nepatřila myš a klávesnice, nýbrž lepidlo a skalpel.

Temže vydala ztracené písmo

Poněkud radikálním způsobem se v roce 1916 rozhodl řešit spor obchodních partnerů anglický nakladatel a typograf T. J. Cobden-Sanderson. Od roku 1900 vedl s Emery Walkerem nakladatelství Doves Press, které všechny své knihy sázelo původním písmem Doves Type. Postupem času se ale rozhádali a Cobden-Sanderson smluvně zakotvený fakt, že by práva na používání Doves Type měla po jeho smrti právě na Walkera, velice těžko nesl. Když nakladatelství definitivně končilo, popadnul všechny litery a matrice a naházel je do řeky Temže. Vzhledem k tomu, že tehdy neexistovaly digitální kopie písem, bylo až donedávna považováno za ztracené.

V roce 2010 si ovšem britský designér Robert Green usmyslel, že Doves Type oživí. Z dochovaných tisků digitálně rekonstruoval původní písmo, což byla práce takřka sisyfovská a zabrala mu tři roky. Nakonec se rozhodl zachránit i předobraz – a s týmem potápěčů prohledával řeku Temži v místech, kde měl Cobden-Sanderson písmo zahodit. Nakonec se na ně usmálo štěstí v blízkosti londýnského Hammersmith Bridge  a vylovili více než 150 kusů původních matric. Takřka po století je tak možno znova tisknout Doves Type.

Litery vylovené z řeky Temže jsou i po sto letech ve vodě v podstatě použitelné. Foto Sam Armstrong

Litery vylovené z řeky Temže jsou i po sto letech ve vodě v podstatě použitelné. Foto Sam Armstrong

 Tištěné motory – nová cesta do kosmu?

Šíře škály výrobků, které již nyní lze vytvořit za pomocí 3D tisku, se zvětšuje každým týdnem – a stejně tak stoupá i náš údiv. Naposledy nás překvapili vědci z australské Monash University v Melbourne.Na speciální laserové 3D tiskárně Concept Laser Xline 1000R byli vůbec jako první na světě schopni vytisknout dva proudové motory z titanových slitin aplikací náročné technologie selektivního laserového spékání. Zatím se jedná pouze o prototypy, ale od 3D tisku si hodně slibují právě společnosti činné v aerokosmickém průmyslu. Více se dočtete například na webu Českého rozhlasu.

Zdá se, že některé klasické filmové příběhy se brzy stanou obstarožními. "Proč si prostě nevytiskne raketu a neodletí domů?", budou se ptát děti při sledování mimozemšťana E.T.

Zdá se, že některé klasické filmové příběhy se brzy stanou obstarožními. „Proč si prostě nevytiskne raketu a neodletí domů?“, budou se ptát děti při sledování E.T. mimozemšťana.

Když grafici čichali lepidlo

Pod termínem „grafik“ si většina lidí dnes představí chlapíka sedícího před velkými monitory a čarujícího ve Photoshopu.Tato představa však odráží realitu pouze zhruba posledních 30 let – počítače se stávaly primárním pracovním nástojem grafiků až od roku 1984, kdy byl uveden na trh  Apple Macintosh. Ten jako první masově vyráběný počítač nabídl grafické uživatelské prostředí a  – především – myš.

Časopisy, brožury, plakáty a letáky se ovšem tisknou podstatně déle. Jak pracovali grafici v éře před osobními počítači? Jakými způsoby se ořezávaly a upravovaly fotografie a rozmísťovaly designové prvky na stránce? V čem grafici měřili velikosti a jak odhadli, co se může kam vejít, když zobrazovací jednotkou nebyl pixel? O zmapování již pozapomenutého, ale dobrodružného a pro mnoho laiků překvapivého období grafiky se pokusí americký grafik Briar Levit v plánovaném dokumentu „Graphic Means: A History of Graphic Design Production“, na jehož vznik můžete i vy přispět na Kickstarteru – limit ještě není zcela dosažen.

A pokud se vám nechce čekat na to, až (a jestli vůbec) bude dokument natočen, doporučujeme k přečtení již pár let starý článek designéra a blogera Speidera Schneidera, který předpočítačovou éru zažil a přežil. Dává čtenáři poměrně ucelený náhled do mravenčí a metodické práce tehdejších grafiků, který ovšem koření historkami o osobách permanentně oblbnutých výpary z lepidel a jiných agresivních chemikálií, s rukama neustále pořezanýma od ostrých nástrojů a zapálenou cigaretou kdykoli, kdy se nenakláněli nad nějakým vysoce hořlavým ředidlem. Najdete jej na Webdesigner Depot (http://www.webdesignerdepot.com/2012/02/design-before-computers-ruled-the-universe/) a jedná se o skutečné zábavné a poučné čtení. O designérských třetihorách by se očividně dala napsat ještě spousta zajímavých věcí!

Obálka amerického magazínu pro grafiky Print z rocku 1974 věrně ilustruje, s čím se tehdejší grafici potýkali. Nejen, že se pořežete, ještě si u toho zašpiníte předchozí práci!

Obálka amerického magazínu pro grafiky Print z rocku 1974 věrně ilustruje, s čím se tehdejší grafici potýkali. Nejen, že se pořežete, ještě si u toho zašpiníte předchozí práci!

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this