„Scodix posouvá dále možnosti sítotisku,“ říká Martin Bělík z Dataline Technology

Ferrari1_smallV loňském roce byly na český trh firmou Dataline Technology, a.s. poprvé uvedeny tiskové stoje společnosti Scodix, otevírající firmám a zákazníkům zcela nové možnosti v oblasti parciálního a reliéfního lakování či aplikace glitterů. Ku příležitosti probíhající soutěže na Font.cz, zaměřené právě na aplikaci této technologie, jsme vyzpovídali kreativního ředitele společnosti Dataline Technology Martina Bělíka.

Technologie Scodix byla v České republice poprvé představena právě vaší společností Dataline Technology na veletrhu PrintExpo 2014. Co bylo vaší motivací pro uvedení této novinky na tuzemský trh?

Snažíme se vyhledávat řešení, která představují špičku současného vývoje v polygrafii. V posledních letech probíhá hlavní rozvoj především v oblasti digitálních technologií, které už nejsou výsadou pouze tisku, ale také dokončujícího zpracování, což je případ právě Scodixu.

V čem je technologické řešení strojů Scodix inovativní? Jaké funkce může klient, jenž si stroj zakoupí, využívat?

Jedná se o zařízení, které digitálně zušlechťuje tiskoviny reliéfními a parciálními efekty. Zákazník dosáhne relativně snadno velmi efektních výsledků se všemi výhodami digitální technologie – tedy lze vyrobit stejně tak jediný kus či vzorek, jako relativně velkou sérii. Zařízení je principiálně konkurentem či doplňkem sítotisku a posouvá jeho možnosti ještě dále.

Luxusní obal na značkové brýle realizovaný technologií Scodix.

Luxusní obal na značkové brýle realizovaný technologií Scodix.

Komu jsou stroje Scodix primárně určeny? Jaké podniky a zařízení o ně projevují největší zájem?

Stroje Scodix jsou určeny především dokončujícím centrům, dále tiskárnám, vyspělým sítotiskovým provozům, ale mohou se stát i samostatným zcela novým prostředkem k podnikání.

Jak byste zhodnotil zájem klientů o Scodix řešení? Nachází si technologie své místo na tuzemském trhu?

Zájem klientů o zařízení je značný. Mám tím na mysli zájem potenciálních provozovatelů těchto zařízení, ale také jejich budoucích zákazníků. Polygrafické zakázky získávají nový rozměr a svět tisku se opět začíná měnit.

Aplikací reliéfního laku lze tisknout také Braillovo písmo. Jaké výhody to poskytuje oproti klasickým Braillským tiskárnám?

Výhoda je jednoznačně v tom, že není potřeba žádné tiskové formy či raznice, ale znaky jsou tištěny digitálně. Není problém udělat několik učebnic, ale i třeba větší náklad. Navíc u Scodixu nejsme omezeni na tisk pouze písma, ale je možno zvýrazňovat tvary, obrysy, struktury.

Braille_2

Text v Braillově písmu vytvořený reliéfním lakováním na stroji Scodix.

 

Setkal jste se vy osobně v poslední době s nějakou aplikací digitálního laku, která vás překvapila svou efektivitou či originalitou?

V podstatě každý den se setkávám se zajímavými aplikacemi z celého svět i České republiky. V poslední době mě nejvíce zaujala edice hracích karet, které byly provedeny pomocí Scodixu na černém podkladě.

Dají se v současné době sledovat nějaké trendy, co se obalového průmyslu týče? Přibývá výrobců, kteří jsou ochotní prodávat i obalem a investovat více do jeho kvality? Nebo jsou naopak v módě recyklovatelné a rozkladatelné materiály?

Jsou zde dva směry. Jeden zaměřený na cenu obalu – tedy čím levnější tím lepší, obal zde nemá prodejní funkci, je to vlastně jen ochrana výrobku. Druhý je zaměřen na obaly, které mají přitáhnout zájem zákazníků a právě do tohoto segmentu Scodix míří.

Netradiční černé lakované karty  demonstrují přednosti strojů Scodix.

Netradiční černé lakované karty demonstrují přednosti strojů Scodix.

Aktuálně spolupořádáte s časopisem Font a společností TISKAP soutěž, v níž mají designéři za úkol předložit právě výtvarná řešení využívající technologii reliéfního laku. Slibujete si od soutěže rozšíření povědomí o možnostech technologie Scodix?

Ano, chceme s touto technologií seznámit co nejširší okruh grafiků a designerů, protože jim umožní opět o něco více roztáhnout křídla kreativity. Věřím, že řada z nich dokáže v budoucnu Scodix zapojit do nejedné realizace.

Chystá se společnost Dataline Technology v dohledné době uvést na trh nějakou další technologickou novinku?

Na veletrhu Reklama Polygraf představíme nejmodernější přírůstek z rodiny Scodixu. Vzhledem k technickému vývoji na poli digitálních technologií myslím na sebe další novinky nenechají dlouho čekat.

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this