Desetkrát NEJ: rekordy ze světa tisku

Rekordy ze světa tiskuSoutěživost pronikla již do každého oboru lidské činnosti a proto není překvapivé, že v Guinessově knize rekordů či podobných agregátech kuriozit se najdou záznamy zajímavé i pro tiskaře. Někdy jsou rekordy reklamní záležitostí, někdy demonstrují sílu technologie a jindy zkrátka historicky vyplynou bez dalších úmyslů. Přinášíme vám výběr těch, které zaujaly nás.

Nejstarší dodnes vydávané noviny

Za nejstarší noviny, které čtenáři otevírají u ranní kávy dodnes, je považován rakouský státní deník Wiener Zeitung, jenž byl poprvé vytištěn již v roce 1703. Kromě standardního zpravodajského servisu má také některé méně obvyklé povinnosti vyplývající z jeho statutu státního deníku – například informace o povinném očkování či změnách v obchodním rejstříku.

Hlavička Wiener Zeitung ze dne, kdy na titulní straně vyšlel slavný manifest císaře Franze Josefa II "Mým národům".

Hlavička Wiener Zeitung ze dne, kdy na titulní straně vyšlel slavný manifest císaře Franze Josefa II „Mým národům“.

Nejmenší noviny

Na čtení speciální edice portugalského deníku Terra Nostra by vám nestačily brýle – spíš byste potřebovali pořádnou lupu. Číslo, které vyšlo 20. února 2012, měří pouhých 18,27 × 25,35 mm, váží jediný gram a skutečně byste si v něm početli (umíte-li portugalsky), neboť se jedná o zmenšenou kopii vydání v klasickém formátu. Tři tisíce miniaturních výtisku byly dokonce uvolněny do prodeje, což znamená jediné – nezanedbatelné množství Portugalců má světový rekord doma na poličce.

Pojem "čtení do kapsy" se očividně může vztahovat i na malé kapsičky na mince u džínů."

Pojem „čtení do kapsy“ se očividně může vztahovat i na malé kapsičky na mince u džínů.

Nejmenší kniha

Portugalské noviny byste možná ještě rozluštili, nejmenší vytištěnou knihu na světě ovšem není možné pouhým okem přečíst – a protáhnuli byste ji uchem jehly. Na svědomí ji má tokijská tiskárna Toppan Printing. Povedlo se jí docílit knihy, která má rozměry pouze 0,75 × 0,75 mm! Kniha o 22 stranách se jmenuje Shiriki no Kusabana (česky přibližně „Květy ročních období“) a obsahuje názvy nejznámějších japonských rostlin doplněné o mikroskopické ilustrace. Při její výrobě údajně používali tvůrci podobnou technologii, jakou se dělají miniaturní ochranné prvky na bankovkách. I tato kniha se dá koupit, zhruba za 307 USD. Dostanete k ní silnou lupu i zvětšenou kopii.

Prodávat Shiriki no Kusabana jako e-book by pravděpodobně postrádalo kouzlo.

Prodávat Shiriki no Kusabana jako e-book by pravděpodobně postrádalo kouzlo.

Největší kniha

Při listování největší vyrobenou knihou na světě se pořádně zapotíte. Publikaci Bhutan: A Visual Odyssey Across the Last Himalayan Kingdom dal dohromady americký vědec Michael Hawley. Umístil do ní obrovské fotografie z cest po Bhútánu, do kterých se čtenář může skutečně pohroužit – kniha má totiž rozměry 213 ×153 cm a váží přes 60 kg. I tuto knihu lze reálně zakoupit – stojí 10 000 USD, přičemž výtěžek z prodeje putuje charitativní organizaci stavějící v Bhútánu a Kambodží školy.

Takto vypadá kniha vedle 14letého bhůtánského chlapce Choki Lhamo. Foto: Jay Tallbot | National Geographic Society

Takto vypadá kniha vedle 14letého bhůtánského chlapce Choki Lhamo. Foto: Jay Tallbot | National Geographic Society

Nejmenší reklama

„Proč vyrábět reklamu, která jde vidět jen pod elektronovým mikroskopem?“ Na tuto otázku poskytla v roce 2011 společnost Gillette proslavená svými holícími potřebami. Za pomocí vědců z Nottinghamské univerzity a užití nanotechnologií nechala vyrýt reklamní slogany na oholené pánské vousy. Reklamy měřily méně než 100 mikrometrů, tudíž je samozřejmě společnost prezentovala i prostřednictvím zvětšených kopií. Diskutabilnější již je další část kampaně, kdy byly oholené vousy rozmístěny na vybraných pánských toaletách a doplněny o zvětšeně kopie a QR kódy odkazující na další informace. Člověku se vybaví řada výrobců kosmetiky či hygienických potřeb, kteří by tento model neměli opakovat.

Omlouváme se za sníženou kvalitu obrazu, leč v měřítku 1:1 je čitelnost ještě snížena.

Omlouváme se za sníženou kvalitu obrazu, leč v měřítku 1:1 je čitelnost ještě snížena.

Nejvetsi reklamaNejvětší reklama

A nyní z opačného konce spektra. Financial Times rozhodně nešetřili prostorem ani penězi, když v roce 2003 zadávali do výroby vůbec největší reklamu v dějinách. Banner vyvěšený na budově Světového finančního centra v Hongkongu zabral plochu 19000 m2 a svou délkou 230 m pokryl 50 pater. Jednoduchá cesta, jak být viděn, je zjevně učinit se nepřehlédnutelným. Poněkud překvapivé je, že na tak velkou věc existuje poměrně malé množství fotografií – ta, která doprovází tento článek, je ještě z průběhu instalace, jak dokládají malé postavičky dělníků na závěsných lanech ve spodní části obrázku.

 

Největší nálepka

Největší nálepku v dějinách mají na svědomí pracovníci firmy IGA Digital Printing, kteří pro technologický gigant Samsung vyrobili nálepku o rozměrech 63,98m × 127,26m a celkové ploše 8 141 m2. Nálepka byla vylepena na budově v čínském Kantonu. 1. listopadu 2010. Bez zajímavosti není ani fakt, že polepeny jsou všechny čtyři strany budovy – do rekordu se ovšem započítává pouze jedna z nich.

Nerychlejší tisk 500 stránek stolní tiskárnou

Nejen olympionici překonávají rychlostní rekordy – do zběsilých soubojů se mohou pouštět i tiskárny. Jeden za takových se odehrál v americkém (nikoli kanadském) Vancouveru 6. dubna 2012. O pomyslné sprinterské zlato se dělí dvě tiskárny ze stáje Hewlett-Packard: Officejet Pro X551dw a Officejet Pro X576dw All-in-One . Obě dvě byly schopny vytisknout 500 stran barevně za 7 minut a 19 sekund.

Potrpíte-li si na rychlost, měl by mít tento stoj místo i ve vaší kanceláři.

Potrpíte-li si na rychlost, měl by mít tento stoj místo i ve vaší kanceláři.

Největší tištěný katalog (standardní edice)

Vůbec největším katalogem, který skutečně plnil svůj původní účel, se v roce 2005 stal produktový katalog americké společnosti Aviall Services zabývající se výrobou součástek pro letecký průmysl. Měl 2656 stran, připravoval se dva roky, vážil 3,4 kg a byl 7,1 cm tlustý. Zkrátka nic, co byste chtěli dodávat do schránek v panelácích.

Největší flatbed tiskárna

Izraelská společnost Dip-Tech umí tisknout doopravdy ve velkém. Klenotem mezi jejich tiskovými stoje je flatbed digitální tiskárna (tj. taková, kde je materiál umístěn na rovném povrchu a nad ním se pohybuje tisková hlava) Dip-Tech AR18000. Byla vyrobena za účelem potisku velkých skleněných tabulí speciálními keramickými inkousty. Měří úctyhodných 18 metrů a dokáže potisknout jednolitou tabuli skla o ploše až 64 m2. Jediné dva vyrobené kusy tohoto speciálního přístroje jsou aktuálně v provozu k Číně, kde tisknou extra velké tabule skla pro ambiciózní architektonické projekty.

Pokud vám tento pohled na stroj evokuje spíše bowlingovou dráhu, není to vůbec od věci - závodní bowlingová dráha je o pouhý metr delší, než tento skvost.

Pokud vám tento pohled na stroj evokuje spíše bowlingovou dráhu, není to vůbec od věci – závodní bowlingová dráha je o pouhý metr delší, než tento skvost.

Znáte některé další rekordy ze světa tisku, které jsme v našem výběru vynechali či opomněli? Napište nám je třeba na náš facebook – Reptisk.cz.

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this