„Mít vlastní e-shop je pro SEO konzultanta výhoda“, říká Martin Matějka

martin_matejka_nahledMartin Matějka patří mezi přední tuzemské konzultanty v oboru SEO a online marketingu s více než desetiletou praxí. Kromě toho také vlastní a provozuje e-shop Smallcars.cz, se kterým se potkal snad každý, kdo v posledních letech kupoval model auta. V červenci letošního roku nás navštívil v Reptisku – a to nám poskytlo ideální možnost zeptat se jej na několik otázek.


V odvětvích SEO a online marketingu působíš již přes 11 let. Kam se za tu dobu obor SEO posunul? Jedná se o úplně jinou disciplínu, než ze startu?

Obor se posouvá pořád. Respektive vyhledávače se pořád vyvíjí a aktivity vedoucí ke zlepšní „toho SEO“ se posouvají s nimi. Ale  mění se v zásadě jenom drobnosti. Nemění se ten základní princip, že lidi něco hledají a vyhledávač se jim snaží najít tu nejlepší možnou odpověď.
Takže základ je stále stejný, liší se jen některé hodnotící parametry, dle kterých se následně řadí výsledky ve vyhledávání. Ty se posunují od strojových technik – vypočítávání čísel – spíše k technikám, které se opravdu snaží odhalovat oblíbenost webů, které se ve vyhledávání objevují.
Jdou na to například důkladnější datovou analytikou a snaží pracovat například se sociálními signály – využívání Facebooku, lajků a tak dále (otázkou je, jak jim to zatím jde dobře…). V tomto se to určitě posouvá poměrně dost, nicméně si nemyslím, že by se princip hodnocení stránek měnil nějak prudce nebo výrazně.

Jak se člověk udržuje v obraze, když v oboru dochází k sice drobným, ale v podstatě neustálým změnám?
To je v Čechách poměrně složité, protože kvalitních zdrojů o SEO tady moc není. Byly tady pokusy o to napsat nějaké knížky, ale ty v podstatě dnem vydání byly zastaralé. Literatury jako takové tady moc není. Najdou se lidé, kteří se snaží inspirovat zejména zahraničními blogy – to je asi takový top zdroj. A pak samozřejmě pokus – omyl.
Spousta informací přichází z Ameriky, ale ty je potřeba hodně filtrovat, protože vztah vyhledávačů v Americe je trochu jiný a tak je potřeba to vždy „přiohnout“ na české podmínky. V Americe mají hlavní vyhledávače dva, podobně jako u nás, ale jsou trošku dál. V ČR se podíl vyhledávání dělí  mezi Google a Seznam víceméně půl na půl. A snad se na mě nebude nikdo zlobit, ale Seznam je prostě oproti Googlu o něco „hloupější“ co se řazení výsledků týče, tudíž ten český trh je takový zvláštní. Ale o tom už bylo napsáno hodně.
Pro zajímavost – jediné země Evropy, kde Google není jasnou jedničkou, jsme my a Rusko. I na Slovensku má majoritní podíl Google.

Řekněme, že jsem majitelem e-shopu – jaké jsou varovné signály, že je na mém webu z hlediska SEO něco v nepořádku? Kde získám impuls, aby SEO konzultanta oslovil?
Tak zpravidla to je, když si uvědomíš, že prodáváš málo. Na to se dá samozřejmě odpovědět ano, že „prodáváš vždycky málo“. Chci ale věřit tomu, že každý e-shop používá nějaký systém měření návštěvnosti a dalších čísel, zpravidla to bývají Google Analytics.
Když tedy vidíš, že máš návštěvnost z vyhledávání příliš nízkou, neodpovídající tomu, jaký bys očekával zájem, tak pak bys měl kontaktovat odborníka.

A když už se ke kontaktování SEO konzultanta rozhoupu, na co bych měl myslet při jeho výběru? Jsou nějaké zásadní rozdíly mezi přístupem agentur a lidí na volné noze?
Mám za sebou agenturní praxi, ale dlouhodobě jsem na volné noze. Největší rozdíl ve výběru mezi freelancerem a agenturou vnímám v tom, že v agentuře nikdy nevíš, kdo tě vlastně dostane na starost. Můžeš padnout na nějaké zvučnější jméno, někoho opravdu šikovného, ale taky můžeš padnout do rukou juniorovi, který se na tobě bude učit, což jako majitel e-shopu asi nechceš.
Když si dobře vybereš freelancera, máš jistotu, že na tom bude dělat konkrétní člověk, se kterým se dohodneš – byť to v závislosti na jméně a vytíženosti může být i dražší, než v případě agentury.
Ale má to i svoje nevýhody, freelancer ti odjede někam „digitálně nomádit“ do Asie, ty se s ním budeš potřebovat spojit a budeš to mít komplikovanější.

Model Mercedesu C63 v měřítku 1:18, dostupný na Smallcars.cz. Více v závěru rozhovoru.

Model Mercedesu C63 v měřítku 1:18, dostupný na Smallcars.cz. Více v závěru rozhovoru.

Doporučil bys třeba hledání na portálech typu Navolnenoze.cz a podobně?
Ano, určitě. Zrovna třeba na tomhle portále se shlukují lidi, kteří jsou zajímaví, šikovní, většina tam je poměrně dobrých. Ovšem mám za to, že lidí, kteří SEO v ČR dělají opravdu velmi dobře, je opravdu málo, dejme tomu deset.

Na témata z vod SEO i online marketingu se pořádá mnoho seminářů, konferencí i neformálnějších „barcampů“. Máš mezi těmito akcemi nějakou nejoblíbenější? Nějakou, na kterou se rád vracíš?
Moje nejoblíbenější akce je brněnský Marketing Festival, který proběhne i letos na podzim. Tam se tentokrát bohužel nedostanu, což mě mrzí. A jak jsi zmiňoval Barcampy, tak ty bývají taky zajímavé. Mají (alespoň pro mě) tu výhodu, že jsou méně formální, jsou tam zajímavá témata a chodí tam přednášet lidi, kteří většinou nejsou v tom našem malém českém světě tak „profláklí“.
Často to bývají inhouse zaměstnanci z firem, jsou šikovní a nezřídka představí svoje novinky, které sami vypozorovali na projektu, kterému se věnují. Což bývá obohacující.

Nyní bych se rád věnoval dalšímu oboru tvé činnosti. Jsi zakladatelem a provozovatelem e-shopu s modely vozidel SmallCars.cz – nakolik je pro SEO konzultanta přínosné, když přímo provozuje vlastní internetový obchod?
O tom se vedou pořád dlouhé diskuze. Jsou lidi, kteří se do konzultantů strefují právě proto, že málokterý má svůj vlastní projekt. Tak jsem tomu chtěl jít trošku naproti a ten projekt si zařídil, abych v jeho rámci mohl testovat ty věci, které radím svým klientům a byl přesvědčen o tom, že opravdu fungují.
Nehledě na to, že mi to dává skvělý vhled právě do fungování celého e-shopu zevnitř. Většina mých klientů jsou e-shopy a chodí za mnou mmj. i proto, že mám svůj vlastní projekt. Vědí, že znám důvěrně celý proces, který na pozadí fungování e-shopu běží, a nemám o něm jen načteno jako lidé, kteří svůj vlastní projekt nemají. Takže jo – je to super, je to výhoda.

Na jaký úspěch související se Smallcars.cz jsi nejvíc pyšný?
Těžko říct. Asi na to, že ten e-shop se během pěti let dokázal dostat opravdu na špičku oboru s modely aut. Je to jednak dáno úsilím a prací toho týmu, který se na tom podílí – všech těch pět lidí, kteří na tom dneska makají, si s tím užili svoje, byť to dneska už běží poměrně v zaběhnutých kolejích a snažíme se projekt akorát dále rozvíjet a posouvat. Největší odměnou pro mě je, když pak čtu nadšené maily od zákazníků a pozitivní hodnocení na Heuréce.
No a abychom se nenudili, chystáme další eshop, který se nám bohužel povede spustit asi až po novém roce. Ale bude to pecka!

Má podle tebe smysl, aby e-shop dnes inzeroval i prostřednictvím offline kanálů?
To je složité – já se k offline kanálům většinou nedostanu, protože je nikdo nijak neměří. Mám zkušenost s klienty, kteří některé offline aktivity dělali – a když jsme je chtěli vyhodnotit, jestli něco přináší, nebo ne, tak jsme to nebyli schopni změřit. I ve Smallcars jsme zkoušeli rozdávat letáky na veletrzích a podobné věci, ale nevěděli jsme sami, jak to měřit. Efekt byl více méně nula.

Kdyby sis mohl vybrat jedno auto z nabídky Smallcars.cz a nechat si jej zvětšit do podoby opravdového, pojízdného vozu, které by to bylo?
Moje žena by asi nesouhlasila, ale úplně nejradši bych měl Mercedes  C63. To je moje zamilované auto.

martin_matejka_nahledMartin Matějka je nezávislý specialista online marketingu se zaměřením na SEO, na toto téma píše odborný blog. Vedle konzultační činnosti také provozuje největší obchod s modely aut v ČR SmallCars.cz

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+2Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn14Digg this