„Když budou lidé koukat na hezké věci, budou chtít hezké věci,“ říká Martin Kalda

martin_kaldaOnline magazín o grafice a designu Design portál přináší čerstvé informace a zajímavosti z oboru již 10 let. Využili jsme této příležitosti, abychom se jeho zakladatele a šéfredaktora Martina Kaldy, jinak také Art Directora v Ogilvy One a člena Art Directors Club Czech Republic, zeptali na několik otázek týkajících se Design portálu samotného  i českého designu obecně.

 

Design portál zanedlouho oslaví 10. výročí existence. Můžete našim čtenářům přiblížit, jak vypadaly jeho počátky a co bylo Vaší hlavní motivací pro jeho založení?
Byla to doba, kdy se na českém internetu designu a specialně grafickému designu nikdo moc nevěnoval. Vznikalo tu spousta zajimavých věcí o kterých nikdo moc nepsal a zároveň jsem se jako grafik dostával k nástrojům a technikám, které jsem si chtěl někam zapsat, abych na ně nezapomněl. Nejdřív jsem si založil blog na doméně kalda.cz, na ten jsem dostával hodně pozitivních ohlasů a pak mi psali i další grafici, že by měli zájem přispívat. Tak jsem po pár měsících zaregistroval doménu designportal.cz a přesunul blog tam. Postupně k tomu vznikaly a zase zanikaly další služby až do podoby, ve které je Design portál dnes.

dp_logoPřed pár měsíci prodělal Design portál kompletní redesign – nebýt familiárního loga, je takřka k nepoznání. Na co byl při návrhu nového vizuálu webu brán zřetel nejvíce?
Starý redakční systém, který pamatoval ještě dřevěnou dobu internetu, už nestíhal a občas docházelo k nepříjemným výpadkům, tak jsem se rozhodl přejít na WordPress. Stávající design je upravená šablona Voice, kterou jsem testoval a zvažoval delší dobu. Na vývoj vlastního designu sice byla chuť a dokonce vzniklo i několik návrhů, ale tohle bylo poměrně rychlé a spolehlivé řešení, které nám hodně uvolnilo ruce
a zároveň otevřelo spoustu možností rozvoje do budoucna.

Portál prodělal změnu také po obsahové stránce. Je patrná větší strukturovanost i tematické zacílení rubrik. Jaká je vize nového Design portálu pro rok 2015 a dále?
Hlavní na Design portálu by i do budoucna měl být proud zpráv. Ten jsem se rozhodl už nějak významně nedělit. K tomu mámě několik rubrik, ve kterých se nacházejí články, které tak rychle nestárnou – 3×3, Rozhovory, Hezké české. Rád bych trochu víc rozvinul nabídku zaměstnání, která je poslední sekcí, která v tuto chvíli ještě běží na starém serveru. Jsou i další nápady, které zatím čekají ve frontě.

Jak široký tým lidí v současné době Design portál vytváří? Dá se hovořit o existenci redakce, nebo spíše o kolektivu přispěvatelů?
Design portál tvoří dva redaktoři, korektorka a admin, který má na statorsti technickou část. Kromě toho máme kolem sebe celkem široký okruh lidí, kteří posílají zajímavé tipy na články a pak menší část lidí, kteří čas od času i přispějí článkem.

Jednou z novinek je rubrika „3×3“, představující talentované designéry a grafiky prostřednictvím třech realizovaných projektů. Jaká je koncepce této rubriky a proč byla zvolena zrovna výsledná forma?
Ona to tak horká novinka není. Jen dostala vlastní rubriku a je víc vidět, což je dobře. Vymyslel ji Martin Marušinec z Touch Branding a cílem bylo ukázat práce grafiků, kteří mají ve svém portfoliu krásné věci a přitom nejsou tak mediálně známí. Aleše Najbrta v téhle rubrice asi nepotkáte, ale chtěl bych, aby se tahle rubrika stala třeba pro grafická studia zdrojem k výběru lidí zajímavých ke spolupráci.

Prozatím ještě ve starém layoutu jede rubrika „Zaměstnání“ s poptávkami a nabídkami od profesionálů v oboru. Nejedná se v tomto směru o suplování funkce specializovaných inzertních serverů? Plánujte tuto sekci do budoucna zachovat?
Možná je to suplování klasických inzertních serverů, ale určitě má smysl. Potvrzuje to zájem o ni a ohlasy, jaké na ni chodí. Inzerci zde umísťují agentury jako Ogilvy nebo Wunderman a z firem například Česká televize. S nabídkou zaměstnání máme velké plány a snad se je podaří realizovat už v dohledné době. Další věc je, že rubrika, kde lidé hledají práci, je zase pro nás občas zdrojem pro rubriku 3×3.

Design portál lze označit za specializované médium, přesto má vzhledem k vizuálně orientovanému obsahu potenciál zaujmout i čtenáře mimo profesní či odbornou sféru. Myslíte, že Design portál může přispět k popularizaci designu jakožto součásti dnešního světa a zajímavé disciplíny obecně?
Vlastně jste to už řekl za mě. Chtěl bych, aby na Design portálu byl k vidění kvalitní design. Ideáně z české a slovenské produkce. Chodí mi spousta tipů ve stylu „Koukněte na toto hrozné logo/web/plakát. Měli byste o tom napsat“. Většinou na to odpovídám tak, že kolem nás je tolik ošklivých věcí, že bychom rádi vypíchnuli to hezké a pokud budou lidi koukat na hezké věci, budou chtít hezké věci. O tom ošklivém píšeme vyjímečně. Vždy to musí vyvážit význam instituce anebo snaha vyprovokovat diskuzi k něčemu, co má větší zásah.

Jak vidíte aktuální vztah většinové, neodborné české populace k designu – ať už se bavíme o designu grafickém, funkčním, architektonickém či jakémkoli jiném? Občas to působí, jako by stále pro mnoho lidí byl „design“ synonymem pro „zbytečný luxus“, jakési pozlátko či nadbytek. Z čeho tento skepticismus může pramenit?
Ono to vypadá, jako by v každém z nás byla trocha Přemka Podlahy, kdy každý má pocit, že to zvládne sám. U designu je to snadnější než u operace slepého střeva, tak se to prostě děje častěji. Ale mění se to a mám pocit, že i dost rychle. Velké firmy, velké kulturní akce i města mají ve většině případů velmi profesionálně zpracovanou vizuální identitu a to se pak přenáší dál. V tomhle jsem optimista.

Se zajímavými designovými či marketingovými počiny se setkáváte často. Přesto – byl byste schopen z poslední doby „vypíchnout“ něco, co vás doopravdy nadchlo?
Těch věcí by bylo spousta. Vždycky mě nadchnou práce, které jsou dobře zvládnuté po řemeslné stránce a zároveň v sobě nesou i myšlenku, která někdy nemusí být na první pohled zřejmá. Někomu dojde pozdějí a někomu třeba vůbec, přitom „na funkci“ to nemá vliv. Z poslední doby je to například logo Botanické zahrady od Studia Najbrt a pak mě napadá už loňská vizuální identita Českého rozhlasu od Studia Marvil, ta mě potěší pokaždé, když ji vidím a myslím, že je to dobrý příklad toho, jak může vizuální styl posunout vnímání instituce o úroveň výš.

Chtěl byste závěrem něco vzkázat stávajícím i novým čtenářům Design portálu?
Koukejte na hezký věci, ať máte dobrou náladu. A čtěte Design portál :).

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn1Digg this