7+1 otázka pro: Petr Jetel, XEROX CZECH REPUBLIC s.r.o

Petr Jetel, Product Manager PSG Xerox

Petr Jetel

Petr Jetel je v české pobočce Xerox zodpovědný za oblast produkčních digitálních tiskových strojů. Petr dříve působil ve společnosti Canon a ještě před tím také ve společnosti Heidelberg. Zajímalo nás, jak Petr vnímá současný stav v polygrafii, jaké vidí trendy a co považuje za důležité.

V bonusové otázce pak prozradí nejen jakou tiskárnu on osobně používá, ale také, jakou si koupí příště.

Před nedávnem jsi přešel z Canonu do Xeroxu a tak jistě budeš znát odpověď na zásadní otázku – vyslovujete v české pobočce „Xerox“ nebo „Zírox“?
Stejně, jako většina zaměstnanců Xerox ČR preferuji počeštěnou verzi Xerox. Nakonec to není tak dávno, kdy se velmi často používal výraz xeroxovat místo klasického českého výrazu kopírovat!

Když se podíváme na současné rozložení produkce, dominuje ofset. Digitální tisk má jen několik málo procent. Nicméně – jaký vidíš vývoj do budoucna?
Statistiky vypovídají o daleko větším podílu digitálního tisku. V současné době to je někde nad 40 % z celkového objemu tisku (nesmíme zapomínat na obrovské objemy tisku v kancelářích a také domácí tiskárny produkují nezanedbatelné objemy). Tisková produkce je rozsáhlejší a k poskytovatelům tisku se dostává pouze její část. Za mnohem důležitější považuji trend, který jednoznačně hovoří ve prospěch digitálního tisku. Podle jedné ze statistik se očekává nárůst digitálního tisku mezi lety 2012 – 2014 až o 30 %! Vzrůstající počet instalací stále výkonnějších barevných produkčních tiskových strojů tento trend jen potvrzuje.

Xerox je jedním z důležitých výrobců digitálních tiskáren. Chystáte nějaké překvapení, které nám můžeš prozradit?
Xerox v průběhu letošního roku uvedl a ještě uvede na trh několik novinek. Nové barevné tiskové stroje střední kategorie jsme představili již v březnu 2013. Další tiskové stroje ze stávajícího portfolia Xerox Color 1000 nebo iGen4 nabízíme v nových inovovaných verzích. Jedním z historických milníků je zakoupení společnosti Impika a rozšíření nabídky tiskových řešení o kontinuální inkoustové tiskové stroje s vodou ředitelným inkoustem.

Jak vidíš souboj elektrografických strojů a inkjetu?
Opět budu čerpat ze statistik. Dominantní digitální tiskovou technologií v roce 2014 stále bude elektrofotografie s 63% podílem na trhu. Zatímco podíl inkoustových technologií se předpokládá na úrovni 37 %. Z toho vyplývá, že v několika následujících letech nás žádná revoluční změna nečeká.

Myslíš, že se inkjet prosadí i na úkor technologií jako je ofset? Přeci jen je kvalita stále značně rozdílná. Myslíš, že má šanci i u náročnějších aplikací?
Inkoustové technologie mají před sebou zcela jistě velkou budoucnost. V současné době zatím kvalitou nemohou ofsetu a ani elektrofotografii v produkčním tisku konkurovat. Ale vývoj jde velmi rychle dopředu. V současné době se inkoustové tiskové stroje začínají uplatňovat například při tisku vzdělávací literatury jako jsou učebnice nebo skripta. A je jen otázkou času, kdy kvalita umožní produkci náročnějších zakázek. Nebude to však v několika následujících letech. Ty stále budou patřit elektrofotografii.

A co další cesty jako je Landa a jeho nanoprint, máš na tuto technologii názor?
Zatím považuji tuto novou tiskovou technologii spíše za vizi než realitu. Jako každá novinka, tak i nanoprint bude potřebovat především čas, aby se ověřilo, jak se bude chovat v praxi.

Vím, že jsi fandou nejen do strojů, ale také do web-to-print, tedy zadávání tiskovin online. Vidíš v této oblasti potenciál nebo je to jen módní výstřelek, který uživí několik málo tiskáren?
V posledních několika letech dochází k poměrně dramatickým změnám na trhu, kterých někteří poskytovatelé tisku dokázali úspěšně využít a zúročit je nárůstem objemů tisku i obratů o desítky procent ročně. Jedním z důvodů dosaženého úspěchu je efektivní využití prostředí internetu k získávání tiskových zakázek. U některých typů tiskových aplikací se jedná o dominantní způsob objednávání (fotokalendář, fotokniha, atd.). Pokud chce poskytovatel tisku takové zakázky ve větším počtu získávat, bez W2P v podstatě nemá jinou šanci. I u zadávání dalších typů zakázek je znatelný nárůst obliby prostředí W2P. Někteří poskytovatelé tisku jdou ještě dále a integrují své W2P objednávkové systémy přímo do intranetu velkých společností, pro které zajišťují nejen tisk, ale i distribuci na jejich pobočky. Poskytovatel tisku, který již dnes využívá prostředí W2P ke komunikaci se svými klienty, získává významný náskok před svojí konkurencí. Další důležité hledisko je automatizace výrobního workflow, kdy se výrazně zjednoduší, zrychlí a zpřesní příjem zakázky.

Poslední otázka: Jakou stolní tiskárnu používáš ty osobně pro soukromé účely?
Doma na pracovním stole mám v současné době multifunkční tiskárnu Canon. Až doslouží, další výběr bude velmi jednoduchý. Bude se jednat o nějakou multifunkční tiskárnu Xerox ve formátu A4:)

Doporučte nás...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Digg this